lapte de vaca

Laptele de vacă este unul dintre alimentele consumate frecvent. Ca și alte produse lactate, este util pentru noi, de la naștere până la bătrânețe.

Unul dintre cele mai bune și mai hrănitoare alimente. Conține un complex de substanțe utile pentru om: vitamine, hormoni, anticorpi care sunt responsabili pentru buna funcționare a organismului, luptă împotriva microbilor patogeni.

Cu toate acestea, în ciuda beneficiilor, există multe controverse cu privire la această băutură. Unii cercetători indică o serie de proprietăți benefice ale laptelui. Alții susțin că poate fi dăunător sănătății.

Să vedem cum stau lucrurile cu adevărat, dacă laptele de vacă este util sau dăunător.

Valoarea nutritivă

Consumul de lapte joacă un rol istoric în alimentația umană. A fost folosit încă de la domesticirea animalelor de lapte și a fost considerat cel mai perfect aliment. Conform principiilor alimentației sănătoase, laptele ar trebui să fie o parte regulată a alimentației copiilor și adulților.

Compoziția laptelui variază în funcție de tipul de mamifer, de modul în care animalele sunt crescute și hrănite.

Conține elemente pentru sănătatea oaselor, dinților, sângelui și sistemului nervos. Din punct de vedere al compoziției, niciun produs nu se poate compara cu laptele.

80-90% este format din apă și 10-20% este substanță uscată, în care în diferite proporții se găsesc:

  • Proteine;
  • Grăsime;
  • Lactoză;
  • Săruri minerale.

În plus, conține aminoacizi esențiali precum:

  • Izoleucină;
  • Leucină;
  • Lizină;
  • Treonina;
  • Triptofan;
  • Valin.

Laptele este o sursă de vitamine:

  • Vitamine B, inclusiv vitamina B12, care se găsește numai în produsele de origine animală;
  • Vitamina D;
  • Vitamina A;
  • Vitamina E;
  • Vitamina C.

Compoziția minerală a laptelui de vacă depinde de hrănire. Aceasta este sursă de:

  • Potasiu;
  • Calciu;
  • Sodiu;
  • Fosfor.

Conținutul de calorii este determinat de prezența grăsimilor:

  • 3,2% – 59 kilocalorii;
  • 2,5% – 53 kilocalorii în 100 ml de produs.

Lapte de vacă beneficii

Laptele de vacă și produsele lactate sunt produse diverse din punct de vedere nutrițional, care conțin o gamă de ingrediente importante de construcție și de reglementare.

Datorită cantității de minerale pe care o conține, precum și a tipului, este singurul aliment de origine animală care are un efect practic neutru asupra organismului.

Laptele de vacă este o sursă de proteine ​​care sunt digerate mai repede decât proteinele din carne sau pește. O porție de 250 de grame asigură până la 10% din doza zilnică recomandată pentru un adult.

Vezi si...  10 produse naturale pentru stres

Este bogat în săruri de fosfor și calciu, ceea ce face ca produsul să fie util copiilor în timpul creșterii și formării oaselor și dinților.

În comparație cu alte produse, conține o cantitate deosebit de mare de calciu, care este absorbită cu aproximativ 30%. De exemplu, cantitatea de calciu absorbită dintr-un pahar de lapte (250 de grame) este de 100 mg.

Componenta principală a laptelui este cazeina, până la 80% din totalul proteinelor, precum și proteinele din zer, care reprezintă aproximativ 0,6%.

Pe lângă proteinele menționate mai sus, se pot distinge substanțe opioide naturale, casomorfinele, cărora li se atribuie o senzație de sațietate și bunăstare.

În plus, laptele conține lactoferină, un nutrient benefic din punct de vedere nutrițional. Participă la metabolismul fierului.

Grăsimea din lapte este principala componentă energetică și cea mai ușor de digerat grăsimea animală. Conținutul de grăsime al laptelui de consum este stabilit în funcție de nevoile consumatorilor. Pe rafturile magazinelor gasesti lapte de 2,5%, 3,2% și peste 3,5% grasime.

Acizii grași saturați reprezintă 60% din grăsimea din lapte. Din păcate, acești acizi cresc riscul de boli coronariene sau nivelul colesterolului din sânge.

În plus, laptele de la vacile hrănite cu iarbă conține antioxidanți mai benefici, cum ar fi:

  • Vitamina E;
  • Beta caroten.

Antioxidanții reduc inflamația și combate stresul oxidativ.

Intoleranță la lactoză

După ce consumă lapte, unele persoane pot prezenta unele tulburări ale tractului gastrointestinal: balonare, diaree, care este asociată cu descompunerea dificilă a lactozei. Aceste tulburări care provoacă probleme intestinale se numesc intoleranță la lactoză.

Laptele este un produs perisabil. Proaspăt poate fi păstrat timp de câteva ore. Încă puțin în frigider. Oamenii de știință au demonstrat că deja în laptele proaspăt, imediat după muls, 1 ml de lapte conține 9300 de microbi. Iar după două ore de păstrare la temperatura camerei, cantitatea se dublează.

Magazinul vinde lapte pasteurizat. Laptele de casă trebuie fiert.

Pasteurizarea sau prelucrarea la temperatură înaltă a laptelui este o tehnologie care a fost dezvoltată la sfârșitul anilor 50 ai secolului trecut. Pasteurizarea ucide toate bacteriile din lapte. Acest tratament vă permite să obțineți lapte, care ulterior nu trebuie fiert.

Vezi si...  12 alimente care îți accelerează metabolismul

Pasteurizarea laptelui se efectuează la o temperatură de 72 de grade și asigură distrugerea celulelor:

  • Streptococi de acid lactic din genul Lactococcus;
  • Bacteriile Gram-negative din genul Pseudomonas, familia Enterobacteriaceae;
  • Matrite;
  • Drojdie.

Procesarea la temperaturi ridicate în fabrici durează 3-4 secunde. Cu această tehnologie, vitaminele și alte substanțe utile sunt păstrate.

Laptele pasteurizat poate fi consumat imediat fără fierbere.

Perioada de valabilitate nu este mai mare de trei zile si este indicata pe ambalajul cu lapte. Laptele pasteurizat deschis trebuie păstrat la frigider nu mai mult de o zi.

Sterilizarea la temperaturi ultra-înalte presupune încălzirea laptelui la o temperatură de 135-150 de grade timp de cel puțin 2 secunde. Procesarea distruge microorganismele sensibile la căldură și sporii. Laptele UHT nu trebuie refrigerat și este de obicei vândut în cutii de carton.

În timpul procesării, laptele capătă o aromă caracteristică, deși valoarea nutritivă a fracției grase a laptelui sau conținutul de vitamine liposolubile nu se modifică.

Cu toate acestea, trebuie amintit că pentru ca un astfel de lapte să fie sigur, trebuie păstrat la frigider timp de 6 luni, iar afară din frigider – 2 luni. După deschidere, păstrați la frigider timp de 3 zile și fără frigider – 12 ore.

Laptele fără lactoză este îmbogățit cu enzima lactază, care descompune lactoza dizaharidă în glucoză și galactoză.

lapte beneficii
Image by jcomp on Freepik

Laptele este una dintre cele mai hrănitoare băuturi existente. Are multe beneficii pentru sănătate:

  • Conținutul ridicat de calciu și proteine ​​sunt doi factori care contribuie la creșterea densității osoase;
  • Combinația unică de calciu, potasiu și magneziu reduce riscul de hipertensiune arterială;
  • Previne riscul de a dezvolta diabet de tip 2;
  • Îmbunătățește calitatea somnului;
  • Promovează recuperarea musculară;
  • Reduce stresul.

Unele cercetări au asociat consumul de lapte cu un risc mai scăzut de a dezvolta:

  • Boala Alzheimer;
  • Demenţă;
  • Accident vascular cerebral ischemic.

Laptele este o sursă de calciu, de care o persoană are nevoie pentru a menține oasele și dinții sănătoși. Copiii mici au nevoie în timpul creșterii și formării sistemului osos. Adulți pentru a preveni boala – osteoporoza.

Vezi si...  4 tipuri de carbohidrați de consumat în fiecare zi și 6 de evitat

Este necesar și pentru dinți, ajută la prevenirea apariției cariilor.

Laptele conține proteine ​​care accelerează recuperarea musculară.

Laptele este o modalitate excelentă de a scăpa de stres după muncă. Un pahar de lapte cald te va ajuta sa te relaxezi si sa te calmezi.

Poate reduce simptomele simptomelor premenstruale.

Are proprietăți care ajută la reducerea hipertensiunii arteriale și a riscului de accident vascular cerebral.

Reduce producția de colesterol de către ficat.

Vitaminele conținute în lapte ajută la restabilirea vederii.

Studiile au arătat că femeile care consumă lapte degresat sau cu conținut scăzut de grăsimi pierd mai mult în greutate decât cele care elimină laptele din alimentație.

Conform descoperirilor oamenilor de știință, un nivel ridicat de calciu în dietă favorizează descompunerea grăsimilor și interferează cu absorbția.

Prezența proteinelor prelungește senzația de sațietate, ceea ce previne supraalimentarea.

Contraindicații și posibile daune

Există persoane pentru care laptele este contraindicat:

  • Cu o deficiență de lactază, deoarece din cauza unei cantități insuficiente din această enzimă, organismul unor astfel de oameni nu poate digera complet zahărul din lapte – lactoza;
  • Alergici la lapte. Este mai bine ca astfel de oameni să consume produse din lapte acru;
  • Cei care au o dispoziție a organismului la formarea de pietre de fosfat în rinichi și calcificare – săruri de calciu în vase.
  • Nu este recomandat persoanelor peste 50 de ani din cauza faptului ca contine acid miristic, care contribuie la acumularea de lipoproteine ​​si poate provoca dezvoltarea aterosclerozei.

Cu toate proprietățile minunate, laptele este un alergen puternic și poate provoca reacții alergice. Simptomele alergiei sunt cauzate în principal de proteinele din zer sau cazeină.

La persoanele cu intoleranță la lactoză, acest zahăr nu este complet absorbit și o parte din acesta trece în intestinul gros, unde bacteriile care locuiesc în intestine încep să fermenteze.

Produsele lactate, inclusiv laptele, sunt un element recomandat al dietei umane care a fost aprobat de OMS, nutriționiști și oameni de știință. Prin urmare, opinia că laptele de vacă este dăunător pentru organismul uman și nu aduce beneficii este eronată.