antioxidanți rol

Totul despre antioxidanți. Alimente bogate în antioxidanți

importdirect.ro

Antioxidanții sunt substanțe care neutralizează radicalii liberi. Când vine vorba de antioxidanți, cel mai adesea se referă la antioxidanți ai compușilor organici. Grupul de antioxidanți include minerale, carotenoide și vitamine.

Radicalii liberi sunt molecule cărora le lipsesc unul sau mai mulți electroni. În fiecare zi, organele interne, formate din miliarde de celule, suferă de atacuri multiple ale unor astfel de compuși cu defect. Pot exista până la 10.000 de astfel de atacuri pe zi. Odată ajunși în corpul uman, radicalii liberi încep să caute electronii lipsă, iar când îi găsesc, îi îndepărtează de moleculele sănătoase. Drept urmare, sănătatea umană are de suferit, deoarece celulele sale devin incapabile să funcționeze normal și să își îndeplinească funcțiile. Corpul experimentează ceea ce este cunoscut sub numele de stres oxidativ.

Persoana însăși nu produce radicali liberi, aceștia intră în organism din exterior sub influența următorilor factori negativi:

  • Radiații și raze ultraviolete;
  • Fumatul de tutun, consumul de alcool și droguri;
  • Lucru în industrii periculoase;
  • Locuirea în zone ecologice nefavorabile;
  • Mâncare de proastă calitate.

Cu cât este mai mare doza de radicali liberi care au pătruns în organism, cu atât mai teribile sunt consecințele efectelor lor distructive.

Printre posibilele tulburări care pot fi declanșate de radicalii liberi:

  • Boli oncologice.
  • Ateroscleroza vasculară.
  • Boala varicoasa.
  • Bolile Parkinson și Alzheimer.
  • Inflamația articulațiilor.
  • Astm bronsic.
  • Cataractă.
  • Depresie.

Aceste boli nu sunt toate consecințele negative ale expunerii la radicalii liberi asupra organismului. Au capacitatea de a interfera cu structura normală a ADN-ului și de a provoca modificări ale informațiilor ereditare. În plus, toate sistemele corpului suferă: imunitar, osos, nervos. Procesul de îmbătrânire și moarte celulară este accelerat.

Medicina modernă nu are capacitatea de a preveni pătrunderea radicalilor liberi în organism cu ajutorul oricăror medicamente. Dar antioxidanții pot reduce efectele lor dăunătoare. Datorită lor, persoana se îmbolnăvește mai puțin, mai rar și mai ușor.

Antioxidanții au efectul opus radicalilor liberi. Ei „găsesc” celulele deteriorate din organism și le dau electronii lor, protejându-le de daune. Mai mult decât atât, antioxidanții înșiși nu își pierd stabilitatea după ce își donează propriul electron.

Datorită unui astfel de sprijin, celulele corpului uman sunt reînnoite, curățate, întinerite. Antioxidanții pot fi comparați cu trupele strategice, care sunt mereu în alertă și gata să lupte pentru sănătatea umană.

Cum antioxidanții încetinesc îmbătrânirea?

Medicii sunt din ce în ce mai convinși că antioxidanții sunt cei care încetinesc îmbătrânirea corpului uman. Oamenii de știință americani sunt convinși că, cu cât conținutul de antioxidanți din organism este mai mare, cu atât speranța de viață este mai mare. Examinarea șoarecilor, în corpul cărora producția de enzime antioxidante s-a desfășurat într-un ritm accelerat, a relevat că speranța de viață a acestora a crescut cu 20%. În plus, rozătoarele erau mai puțin susceptibile de a suferi de patologii cardiovasculare și boli legate de vârstă.

Dacă transferăm acești indicatori unei persoane, atunci speranța de viață a acestor oameni ar trebui să fie de 100 de ani sau mai mult. La urma urmei, oamenii de știință americani de la Universitatea din Washington confirmă ipoteza că radicalii liberi provoacă îmbătrânirea crescută a organismului. Cu ele sunt asociate bolile cardiovasculare, oncologice și alte boli care afectează speranța de viață.

Radicalii liberi perturbă cursul normal al proceselor chimice din interiorul celulelor și provoacă apariția de noi radicali liberi. Ca urmare, procesul patologic se repetă din nou și din nou. Antioxidanții permit ruperea acestui cerc vicios.

surse de antioxidanti

Vitamine antioxidante

Vitaminele antioxidante care sunt capabile să absoarbă cantitatea maximă de radicali liberi sunt vitaminele E, C, A. Se găsesc în diverse alimente pe care o persoană le consumă, cu toate acestea, din cauza situației proaste a mediului în lume, devine din ce în ce mai dificil să compensează deficitul de vitamine din surse naturale. Complexele de vitamine și aditivii biologici care afectează în mod favorabil organismul uman pot ajuta într-o astfel de situație.

Vitaminele antioxidante joacă următorul rol în organism:

  • Tocoferolul sau vitamina E ajută la inhibarea peroxidării, împiedică radicalii liberi să distrugă celulele sănătoase. Este încorporat în membranele celulare și respinge atacurile din interior. Vitamina E are un efect benefic asupra pielii, previne îmbătrânirea acesteia, îmbunătățește forțele imunitare ale organismului și este un profilactic împotriva cataractei. Datorită tocoferolului, oxigenul este mai bine absorbit de celule.
  • Retinolul sau vitamina A ajută la reducerea efectelor nocive ale radiațiilor electromagnetice și radioactive asupra organismului, crește rezistența naturală la stres. Retinolul are un efect benefic asupra stării pielii și a membranelor mucoase ale organelor interne, protejându-le de distrugere. Datorită consumului regulat de beta-caroten, din care se sintetizează vitamina A, sistemul imunitar uman luptă eficient împotriva virușilor și bacteriilor. Un alt beneficiu neprețuit al vitaminei A pentru organismul uman este reducerea nivelului de colesterol din sânge, care, la rândul său, este prevenirea accidentelor vasculare cerebrale și infarctului, precum și a altor boli cardiovasculare. S-a stabilit că, cu un conținut insuficient de vitamina A în organism, pielea și vederea sunt afectate în primul rând.
  • Vitamina C. Această vitamină luptă împotriva radicalilor liberi, împiedicându-i să distrugă celulele creierului, stimulând în același timp activitatea acestuia. Datorită aportului regulat de vitamina C în organism, producția de interferon este îmbunătățită, ceea ce oferă protecție imunitară umană.

Când începeți să luați vitamine, trebuie avut în vedere că va fi posibilă obținerea unei activități antioxidante maxime numai cu combinația potrivită de vitamine cu minerale.

Minerale antioxidante

Mineralele antioxidante sunt macro și microcompuși care permit nu numai să sporească efectul pozitiv al vitaminelor antioxidante, ci și să contribuie la reducerea numărului de reacții alergice, stimulează sistemul imunitar și acționează ca componente anti-cancer. Datorită recepției lor, puteți obține un efect vasodilatator și antibacterian.

Mineralele antioxidante includ:

  • Seleniu. Acest mineral face parte dintr-o enzimă numită glutation peroxidază. Seleniul are un efect benefic asupra ficatului, inimii și plămânilor, permite sistemului imunitar să lupte mai activ cu bolile infecțioase, îmbunătățește proprietățile protectoare ale învelișului exterior al celulelor. Mineralul previne reacțiile redox ale metalelor. Dacă nu există suficient seleniu în organism, atunci beneficiile altor antioxidanți sunt reduse la zero. Mai mult, ele încep să susțină procesele distructive care se desfășoară datorită acțiunii radicalilor liberi.
  • Cupru. Acest mineral este un element al enzimei superoxid dismutază, care luptă activ cu oxidanții nocivi. Cuprul este direct implicat în metabolismul celular. Dacă există o lipsă a acestui mineral în organism, atunci activitatea sistemului imunitar are de suferit în primul rând, ceea ce duce la boli infecțioase mai frecvente.
  • Manganul promovează absorbția vitaminelor antioxidante și, de asemenea, permite membranelor celulare să reziste atacurilor radicalilor liberi.
  • Zinc. Acest antioxidant ajută la repararea daunelor și a rupurilor în structura ADN-ului, permite o mai bună absorbție a vitaminei A și ajută la menținerea nivelului normal al acesteia în organism.
  • Cromul participă la metabolismul grăsimilor și carbohidraților, crește eficiența organismului, accelerează transformarea glucozei în glicogen.

Deși natura ne oferă o cantitate imensă de produse antioxidante puternice, totuși nu le primim în cantitatea necesară. S-ar părea că este suficient să aveți în alimentație astfel de alimente precum struguri, ceai verde, afine, ginseng și câteva ciuperci, iar problema va fi rezolvată. Cu toate acestea, stresul regulat, condițiile precare de mediu, solul sărac, erorile nutriționale – toate acestea nu permit antioxidanților să lupte pe deplin cu radicalii liberi. Potrivit oamenilor de știință de la Institutul de Cercetare pentru Igiena Alimentară, peste 50% dintre oameni suferă de lipsă de vitamina A, iar peste 85% din populație are deficit de vitamina C. Și o țigară fumată distruge aportul zilnic de vitamina C.

Pentru ca organismul să reziste la efectele negative ale radicalilor liberi, are nevoie de o sursă suplimentară de antioxidanți. Aditivii biologic activi permit acoperirea acestui deficit. Antioxidanții conținuți în ele nu sunt inferiori ca eficacitate față de antioxidanții obținuți din alimente. De asemenea, luptă cu succes împotriva cancerului, previn îmbătrânirea organismului, întăresc sistemul imunitar.

Antioxidanții din alimente

Antioxidanții din alimente sunt esențiali pentru ca organismul uman să se mențină sănătos. Cei mai puternici antioxidanti de origine naturala sunt antocianii si flavonoidele, sunt continuți în compoziția plantelor și sunt responsabili de culoarea acestora.

Alimentele care sunt deosebit de bogate în antioxidanți sunt:

  • Legume roșii, albastre, negre și portocalii;
  • Fructe acrișoare și dulci-acrișoare;
  • Legume și ierburi verzi (în special broccoli, pătrunjel, mărar, țelină).

Există mulți antioxidanți în fasolea mică (roșie, neagră, pestriță), în anghinare fiartă, în unele mere, în fructe uscate, în prune. Fructele de padure sunt bogate în aceste substante benefice: zmeura, coacăze, căpșuni, merișoare. Nu uitați de nuci, dintre care cele mai utile sunt nucile, migdalele, alunele, fisticul, nucile pecan.

Dieta ar trebui să includă și alimente precum:

  • Ridichi, napi, morcovi, sfeclă, ceapă, spanac, vinete;
  • Aronia, afine, cireșe, struguri (inclusiv stafide), mure;
  • Citrice, rodii;
  • Ulei vegetal nerafinat;
  • Cafea și ceai natural;
  • Condimente: turmeric, scorțișoară, cuișoare, oregano;
  • Pătrunjel, mărar, țelină (și orice alte verdeață).

Cantitatea de antioxidanți din diferite alimente variază. În plus, nu toate produsele au fost testate pentru prezența acestor substanțe benefice. Un singur lucru este cunoscut cu certitudine – cu cât culoarea produsului este mai bogată, cu atât conține mai mulți antioxidanți. Pentru a obține anumiți antioxidanți din alimente, ar trebui să acordați atenție culorii acestora.

Licopenul se găsește în roșii și în alte legume roșii, fructe.

Luteina poate fi găsită în porumb și în alte plante de culoare galbenă.

Carotenul este prezent în legume și fructe portocalii.

Antocianinele se găsesc în fructele de pădure negre și legumele de culoare albastru închis.

Pentru a obține cei mai mulți antioxidanți din alimente, trebuie să le gătiți corect și, cel mai bine, să le mâncați crude. În unele cazuri, tratamentul termic cu abur este potrivit. Dacă fierbeți, prăjiți sau coaceți legume și fructe mai mult de 15 minute, atunci nu doar valoarea lor nutritivă are de suferit, ci și compușii benefici sunt distruși. În plus, cantitatea de antioxidanți din legume și fructe scade pe măsură ce sunt depozitate.

Oamenii de știință care lucrează la Universitatea din Boston indică faptul că condimentele prezintă o activitate antioxidantă maximă.

Cei mai puternici antioxidanți

Astaxantina
Vitamina C este recunoscută de știință ca un antioxidant puternic. Cu toate acestea, există o substanță care o depășește de 65 de ori. Ocupă locul 2 în clasamentul antioxidant ORAC și se numește Astaxanthin. Capacitatea sa antioxidantă este de 2.822.200 la 1 g.

Ce este astaxantina? Astaxantina este un carotenoid, dar spre deosebire de beta-caroten, este îmbogățit cu 2 atomi de oxigen. Substanța se găsește în alimente precum: păstrăv, creveți, somon. Aceasta este ceea ce le dă nuanța lor.

Acest pigment roșu are capacitatea de a absorbi lumina ultravioletă, protejând algele și plantele de lumina dăunătoare a soarelui. În organismele vii, îndeplinește o funcție similară: acționează ca un protector pentru membranele celulare, prevenind oxidarea acestora. Datorită muncii acestui carotenoid unic, funcționarea creierului, a aparatului vizual și a sistemului nervos se îmbunătățește.

Astaxantina este o adevărată descoperire pentru sportivi. Există studii care demonstrează capacitatea sa de a reduce durerile din mușchi după efort. Acest lucru este posibil datorită faptului că antioxidantul reduce cantitatea de acid lactic eliberat din fibrele musculare rupte în timpul antrenamentului.

Substanța este utilă pentru piele, deoarece încetinește procesul de îmbătrânire, datorită eliminării toxinelor. Este posibil ca astaxantina să prevină apariția unor noi riduri, deoarece are capacitatea de a proteja dermul de efectele nocive ale radiațiilor ultraviolete.

Care este exclusivitatea astaxantinei? Un antioxidant are nu 1, ci 2 atomi de oxigen, prin urmare, după ce a cheltuit unul dintre ei pentru a neutraliza radicalul, nu moare, ci continuă să acționeze. Astaxantina, spre deosebire de mildronat, a fost aprobată de Agenția Mondială Anti-Doping.

Cum se utilizează? Pentru a obține efectul dorit, antioxidantul trebuie luat în mod regulat, timp de cel puțin 14 zile la rând. Astaxantina cel mai bine se ia la micul dejun. Pentru ca acesta să se manifeste în forță, are nevoie de grăsimi, astfel capsula nu se bea pe stomacul gol.

Surse de astaxantina. 5-7 mg dintr-o substanță sunt suficiente pe zi pentru ca organismul să nu simtă nevoia de antioxidanți. Astaxantina este prezentă în alimente precum somonul, creveții, crustaceele, păstrăvul și alte vieți marine. Doza zilnică este conținută într-o porție standard de somon. Cu toate acestea, pentru a obține beneficiul maxim, trebuie să-l consumați în fiecare zi.

Producătorii de suplimente extrag antioxidantul din alge. Conținutul său în capsule va fi indicat prin inscripția Haematococcus pluvialis. Dacă există o astfel de înregistrare, atunci suplimentul achiziționat este natural. Pescum este acesta.

Efectul asupra organismului:

  • Protecția dermei împotriva radiațiilor ultraviolete.
  • Creșterea imunității.
  • Prevenirea bolilor de piele.
  • Scăderea tensiunii arteriale.
  • Îmbunătățirea aspectului pielii.
  • Reducerea riscului de a dezvolta cataracte.
  • Creșterea potențialului energetic al celulelor.
  • Ameliorarea inflamației.

Datorită capacității sale de a scădea tensiunea arterială, astaxantina nu este recomandată femeilor însărcinate. Dacă există vreo îndoială cu privire la posibilitatea de a lua un preparat antioxidant, este mai bine să consultați un specialist.

Glutation

Glutationul este o tripeptidă care are proprietăți antioxidante puternice. Acest antioxidant protejează celulele organismului de efectele nocive ale radicalilor liberi și ale substanțelor toxice. Glutationul este capabil să lege metalele grele și toxinele, eliminându-le din organism.

Glutationul este sintetizat din acid L-glutamic, L-cisteină și glicină. Glutationul este capabil să se atașeze de enzimele hepatice, urmat de eliminarea substanțelor toxice din bilă. Este implicat în sinteza ADN-ului, prostaglandinelor, proteinelor. Glutationul este necesar pentru funcționarea normală a sistemului imunitar și respirator, a ficatului și a tractului gastrointestinal în ansamblu.

Glutationul este produs de organism pe cont propriu, dar pentru a-l ajuta în acest proces este necesar să includă carnea de pasăre, produsele lactate, fructele și legumele proaspete (morcovi, sparanghel, broccoli, ardei, portocale, mere, hrean, varza de Bruxelles) în meniu. Condimentele, în special chimenul, turmericul și scorțișoara, sunt utile pentru restabilirea nivelurilor normale de glutation din organism. S-a descoperit că seleniul promovează producția de molecule de cisteină, care la rândul său promovează producția de glutation.

Deficitul de glutation duce la următoarele probleme:

  • Riscul de a dezvolta boli cardiovasculare, boli ale rinichilor și ficatului crește.
  • Sistemul imunitar are de suferit, deoarece producția de citokine scade.
  • Bunăstarea fizică și psihică a unei persoane în ansamblu se deteriorează.
  • Starea pielii se deteriorează.

Glutationul poate fi obținut nu numai din alimente. Există suplimente speciale care conțin acest antioxidant. Ele pot fi administrate pe cale orală, prin inhalare sau prin injecție. Cu toate acestea, cel mai adesea sunt prescrise pentru boli foarte grave, de exemplu, cu ateroscleroză, infecție cu HIV, boala Parkinson etc.

Coenzima Q10

q10

Coenzima Q10 este un antioxidant care poate fi sintetizat singur. Ajută la restabilirea activității antioxidante a vitaminei E. Concentrația maximă de coenzimă Q10 se găsește în mușchiul inimii.

Oamenii de știință sugerează că îmbătrânirea corpului uman este direct legată de o scădere a nivelului de coenzimă Q10. Deci, la persoanele cu vârsta peste 60 de ani, conținutul acestui antioxidant din miocard este mai mic cu 40-60% comparativ cu tinerii. Valorile maxime ale coenzimei Q10 în miocard se găsesc la vârsta de 20 de ani, după care începe o scădere treptată a acestui indicator.

Motivele pentru care concentrația de coenzimă Q10 în organism scade sunt variate, printre acestea se numără diverse boli, de exemplu, ateroscleroza, hipertiroidismul, astmul bronșic, hepatita, boala Parkinson etc.

Puteți crește nivelul acestui antioxidant în organism cu ajutorul următoarelor produse, care trebuie incluse în meniu:

  • Ulei de palmier roșu
  • Hering, păstrăv
  • Vită
  • Susan, arahide, fistic
  • Conopidă, broccoli
  • Ouă de găină.

În terapia complexă, coenzima Q10 este utilizată pentru bolile cardiovasculare (insuficiență cardiacă, ateroscleroză, cardiomiopatie, boli coronariene, tulburări de ritm cardiac etc.). Acest antioxidant este folosit și în pediatrie pentru a îmbunătăți metabolismul energetic în celule, în special pentru tratamentul copiilor care sunt adesea bolnavi.

Medicii notează că administrarea de preparate cu coenzima Q10 îmbunătățește somnul, reduce durerile de cap, elimină cardialgia în copilărie, care este necesară în special atunci când se corectează distonia vegetativ-vasculară. La persoanele care iau suplimente cu coenzima Q10, rezistența fizică crește, iar percepția stresului intelectual se îmbunătățește. Coenzima Q10 este, de asemenea, utilizată în terapia complexă a pielonefritei și a bolilor de alte etiologii.

Pycnogenol

Pycnogenolul este un puternic antioxidant de origine naturală. Distruge în mod activ structura radicalilor liberi, ajutând organismul în lupta pentru sănătatea fizică și psihică. Pycnogenolul ajută la întărirea vaselor de sânge, are un efect pozitiv asupra funcționării mușchiului inimii și este utilizat pentru prevenirea bolilor articulare.

Principalele proprietăți ale Pycnogenol sunt următoarele:

  • Flavonoidele conținute în Pycnogenol luptă eficient împotriva radicalilor liberi din corpul uman.
  • Pycnogenolul are un efect analgezic. Este eficient pentru dureri de cap și dureri articulare.
  • Luarea Pycnogenol vă permite să subțiați sângele, ceea ce este prevenirea hipertensiunii arteriale, a accidentelor vasculare cerebrale și a atacurilor de cord.
  • Antioxidantul are efect antiinflamator și imunostimulator.
  • Utilizarea Pycnogenol ajută la reducerea nivelului de zahăr din sânge.

Acest antioxidant natural are un efect benefic asupra stării pielii, îi redă elasticitatea, îmbunătățește hidratarea și circulația sângelui.

Pycnogenolul poate fi luat în terapie complexă în tratamentul cancerului, aterosclerozei, artritei și diabetului. Pycnogenolul este cel mai puternic antioxidant, deoarece conține flavonoide utile precum catechine, procianidine, taxifolin.

Ginkgo biloba

Ginkgo biloba este considerat un antioxidant puternic care ajută la prevenirea și tratarea bolilor vasculare (ateroscleroza, scleroza multiplă), îmbunătățește memoria și concentrarea.

Luarea preparatelor de Ginkgo biloba ajută la combaterea radicalilor liberi, la îmbunătățirea microcirculației și a circulației sângelui în țesuturi și la creșterea fluxului sanguin renal și cerebral.

Oamenii de știință susțin că Ginkgo biloba are cel mai puternic efect antioxidant, care este posibil datorită prezenței glicozidelor flavonoide în el. În plus, administrarea de Ginkgo biloba previne distrugerea adrenalinei și a acidului ascorbic. Extractul conține vitamine și minerale antioxidante precum potasiu, seleniu, cupru și fosfor. Acest lucru nu face decât să sporească efectul antioxidant al Ginkgo biloba.

Luați preparate de Ginkgo biloba în sindrom Raynaud, cu stare generală de rău, cu anemie hipocromă, cu ateroscleroză vasculară, cu demență pe fondul bolii Alzheimer etc. Înainte de a utiliza acest antioxidant, trebuie să consultați un specialist, deoarece preparatele pe baza de Ginkgo biloba au unele contraindicatii.

Resveratrol

Resveratrolul este un antioxidant natural, mai eficient decât activitatea biochimică a multor vitamine. Resveratrolul este eliberat de unele plante ca răspuns la condițiile meteorologice nefavorabile sau daune. Puteți găsi resveratrol în struguri, nuci, fructe de pădure roșii și fasole. Vinul roșu (strugurii roșii) este deosebit de bogat în Resveratrol, dar această substanță benefică este mult mai puțină în sucul de struguri.

Resveratrolul este disponibil ca supliment alimentar care este indicat pentru boli precum:

  • Tumorile canceroase.
  • Osteoporoza (în scop preventiv).
  • Patologia și intoxicația ficatului.
  • Obezitatea.
  • Încălcări ale vederii și memoriei.
  • Boli de piele, prevenirea îmbătrânirii premature a pielii.
  • Boli Alzheimer și Parkinson, astm bronșic.

Există o recomandare privind aportul regulat de Resveratrol după vârsta de 30 de ani.

Licopen

Licopenul este un antioxidant, care este un pigment roșu găsit în plante. Se conține în roșii.

Produsele bogate în licopen protejează corpul uman de efectele dăunătoare ale radicalilor liberi, de aceea este adesea folosit pentru a preveni cancerul. Proprietățile licopenului, cum ar fi protecția împotriva cancerului de prostată și prevenirea bolilor cardiovasculare, au primit o faimă deosebită.

Alte beneficii ale licopenului:

  • Scăderea nivelului de colesterol din sânge;
  • Digestie îmbunătățită;
  • Prevenirea aterosclerozei;
  • Tratamentul obezității;
  • Întărirea peretelui vascular;
  • Normalizarea ficatului;
  • Întinerirea pielii, îmbunătățirea elasticității acesteia etc.

Pe lângă roșii și sosuri de roșii, licopenul se găsește în pepeni verzi, ardei roșii și grapefruit roz.

 


*Articolele de pe acest site au rol informativ! Daca aveți o problemă de ordin medical, vă rugăm sa vă adresați unui specialist!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.